Børns søvn fra 2 – 4 år hvor meget og hvor lidt?

Hvad betyder børns søvn for sundheden?

Rent videnskabeligt set så er søvnen det tidsrum, hvor cereospinalvæsken, som omgiver vores hjerne, glider ind i hjernen langs blodårerne og suger affaldstofferne ud af hjernecellerne.

Det er altså en hjernerensning – som kun sker mens vi sover.

Hvis denne renselse ikke får mulighed for at forekomme, altså hvis vi ikke får nok eller ordentlig søvn, kan det resultere i

  • Koncentrationsbesvær
  • Dårligt humør, tristhed, irritabilitet
  • Dårligt immunforsvar, sygdom 

Vores børns søvn og sundhed og velfærd er altså på alle måder afhængige af en god og kvalitetsfuld søvn. 

LÆS OGSÅ: Sådan får du baby til at sove med disse 10 tricks

Hvornår sover børn igennem?

Mens barnet stadig ammer om natten eller får flaske, er det naturligt, at det vågner en eller flere gange hver nat for at få stillet sulten.

Når du vender dit barn af med amning eller nat-flasken, vil du opleve at barnet sover langt tungere og har færre opvågninger.

Barnet kan selvfølgelig stadig vågne op på grund af andre problemer såsom mareridt, våd ble, urolig mave m.m.

Hvornår sover børn med hovedpude?

Der er flere årsager til, hvorfor spædbørn ikke bør bruge hovedpude. Her præsenterer vi to af dem og deler nogle retningslinier angående brugen af hovedpude i det hele taget.

Et lille spædbarn har meget bløde knogler. De er faktisk så bløde, at de kan tage form af langvarige tryk, som de bliver udsat for.

En hovedpude former et konstant tryk mod kraniet, som kan resultere i en varig deformitet i form af en skæv hovedform.

Desuden kan puden hindre den naturlige regulering af barnets kropsvarme, da den tætte kontakt med puden kan gøre det svært for spædbarnet at afgive den overskudsvarme, som normalt frigives fra hoved- og nakkeparti.

Som forældre bør du som minimum sikre dig, at barnet selv har kontrol over hoved og nakke, inden du tilbyder en hovedpude.

Du kan også vente, til barnet er stort nok til selv at bede om en pude, typisk omkring 3 årsalderen.

Husk at både baby sengetøj, madras, lagen til babyseng og baby uro skal være økologisk og kemikaliefri.

Det er vigtigt at bruge den rigtige tykkelse og hårdhed af pude. Som tommelfingerregel kan du huske på at:

– Når barnet (og du selv) ligger på ryggen, er puden ikke nødvendig, da den forhindrer nakken i at ligge på lige linie med rygraden.
– Når man ligger på siden, skal nakken også ligge på lige linie med rygraden, så hovedet ikke ligger i en skæv stilling. Her kan puden hjælpe til at støtte hovedet.

Kiropraktorer anbefaler at bruge en ergonomisk hovedpude, som tilpasser sig kroppens naturlige anatomi.

LÆS OGSÅ: Bedste tremmeseng 2019: Hvilken babyseng er bedst?

Hvornår sover børn ikke til middag mere?

Alle børn er forskellige og kan have forskellige søvnrutiner og behov afhængigt af bl.a. barnets kostvaner og arvede gener – ligesom voksne heller ikke nødvendigvis følger den samme dagsrytme.

Du bør altid frem for alt forsøge at tyde dit barns personlige behov, inden du følger almene vejledninger fra pædagoger, psykologer og eksperter.

Du vil som regel opleve, at barnet på et eller andet tidspunkt mellem 2 og 3 årsalderen vil have sværere ved, at falde i søvn om aftenen, selvom rutinen er den samme som altid. 

Dette kan være en indikator for, at middagsluren skal skæres ned eller helt fjernes.

Når du fornemmer, at middagsluren ikke længere er så nødvendig som før, så prøv at hjælpe barnet til at slappe af i en times tid i stedet for at falde helt i søvn, f.eks med lidt højtlæsning eller sange.

Værd opmærksom på at større børn dog stadig kan have brug for at sove til middag f.eks. efter en ekstra hård dag.

Husk at føle dig frem og at lytte til barnet frem for alt, da ingen regler er hugget i sten hvad børneopdragelse angår.

Børns søvnbehov 1 år

Sundhedsplejersken anbefaler at børn under 1 år får mulighed for at sove i alt 14-15 timer i døgnet.

Her skal du regne med ca. 5 timer samlet om natten samt to søvnperioder i løbet af dagen.

Børns søvnbehov 2 år

Børn omkring 2-årsalderen (1-3 år) har i gennemsnit brug for 12-14 timers søvn i døgnet. Her skal du regne med 1 ½  – 3 timers middagslur. 

Du kan som forældre selv prøve at regulere nattesøvns-perioden og dagssøvns-perioden, så det passer bedst muligt ind i den daglige rutine. 

Kan børn sove for meget?

Søvnbehovet er en indikator for dit barns helbred, både psykisk og fysisk.

Hvis du observerer en ændring i dit barns søvnbehov, er det vigtigt at kunne fastslå grunden, så du herved kan hjælpe det, hvis der skulle være brug for det.

Som nævnt tidligere vil barnet ønske at sove mere på dage, som har krævet ekstra meget opmærksomhed eller fysisk aktivitet fra dets side.

Grunden er bl.a. at kroppen under søvnen proceserer dagens oplevelser. Søvnen er desuden et tidsrum, hvor kroppen producerer flere væksthormoner samt stimulerer immunapparatet – kroppen helbreder altså sig selv under en god søvn. Lad derfor altid barnet hvile helt ud.

Hvis du ikke umiddelbart kan finde nogen grund til barnets ekstra søvnbehov, bør du snakke med en sundhedsplejerske eller læge, da det kan være tegn på sygdom af en art.

Skal børn sove i deres egen seng? Må børn sove i forældres seng? Kan børn sove på madras på gulvet?

Tre spørgsmål som psykologer, pædagoger og forældre bliver ved med at stille og lave teorier om.

Når vi snakker om børns søvnbehov – og børneopdragelse i det hele taget, er målet at skabe den størst mulige harmoni og velfærd i en familie.

Det er altså ikke et spørgsmål om at overholde særlige regler og filosofier for børneopdragelse bare for princippets skyld.

Man siger, at børn, fra de er 8 måneder gamle, ikke behøver at have noget problem med at sove i sin egen seng.

I undersøgelser fra Penn State University så man, at omkring 75 procent af de undersøgte familier havde deres nyfødte sovende i samme seng som forældrene.

Ved seks måneders-alderen var det kun 25 % af børnene, som stadig sov i nærheden af mor og far.

Man kunne herved se en stor forskel på den sidste fjerdedel af de familier, som stadig havde deres barn sovende hos sig: mødrene oplevede nemlig mere stress og dårligere søvn.

– Hverken børn eller fædre var dog påvirkede af, om børnene sov for sig selv eller hos mor og far.

Nærværd

I mange kulturer rundt om i hele verden sover hele familien i samme værelse og endda i samme seng, ligesom man også gjorde i Danmark før i tiden.

Hvis en familie er glad for det fysiske nærvær og ikke har noget problem med det, kan barnet sagtens blive ved med at sove sammen med forældrene, så længe det ikke går ud over søvnkvaliteten.

Principper

Som forældre er det vigtigt, at både mor og far tager beslutningen om, hvor barnet skal sove, og sammen fører beslutningen til livs.

Hvis barnet kæmper imod at skulle sove i sin egen seng, kan det være nødvendigt at prøve forskellige mellemveje som f.eks:

  • At blive hvor barnet kan se dig, indtil det er faldet i søvn. 
  • At lade barnet falde i søvn i jeres seng, og løft det ind i sin egen seng bagefter.

Undtagelser

Børn kan opleve perioder med angst og uro om natten. Hvis barnet vågner op om natten og vil sove hos mor og far, er det bedst ikke at afvise barnet direkte, da dette kan give utryghed.

Løsningen kan være at følge barnet ind i seng igen eller, hvis forældrene ikke har noget problem med det, kan man lægge en madras på legegulvet i soveværelset.

På den måde er barnet tæt på mor og far og alle har plads nok.

Barnet må aldrig græde sig selv i søvn.

Er du vild med bolignyheder? Så se her 

Hvad synes du om denne artikel?

Klik på en stjerne for at bedømme vores artikel!

Gennemsnitlig vurdering 4.4 / 5. Antal stemmer: 5

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here